גיוס כ"א בארצות הברית- מורכבות ופתרונות

תמרה שפע, Head of Elastic Recruiting, Comeet 593
גיוס כ"א בארצות הברית- מורכבות ופתרונות

רבים מהסטארט-אפים הישראלים יפנו בשלב כזה או אחר (לרוב לאחר גיוס הון ראשוני) לשוק האמריקאי כמקור להכנסה משמעותית ולפריצה. לשם כך חברות רבות מקימות סייט בארה"ב ומוצאות את עצמן מול אתגר נוסף- תהליך הרבה יותר מורכב של גיוס עובדים בהשוואה לגיוס בישראל. בעוד שבארץ סטארט-אפים נעזרים באופן משמעותי ברשתות של חברים, משפחה, קולגות מהעבר, מהלימודים או מהצבא וגם מרשתות חברתיות כמו לינקדאין, הגיוס בארה"ב מתגלה מהר מאוד כשונה לחלוטין: השוק ענק, יש תחרות עזה מאוד של חברות על טאלנטים, ביג דאטה של אפשרויות, תרבות ו-DNA שונים לגמרי. בעוד שמשימת איתור המועמדים הפוטנציאליים איננה פשוטה כשלעצמה, הקושי מתגבר עוד יותר בשלב הניהול של תהליך הסינון והמיון, במיוחד כשמדובר במשרות בתחומים כמו פיתוח עסקי, מכירות וניהול לקוחות.

אז מה עושים?

להלן חמש אפשרויות לגיוס עובדים בארה"ב, העומדות לרשות המנהלים המגייסים, תלוי בגודל התקציב ובכמות שעות כוח אדם:

מחט בערימה של שחת- פרסום באתרי דרושים אמריקאיים
לא מעט אתרי דרושים גדולים מאפשרים למעסיקים גישה לכמות אינסופית כמעט של מועמדים פוטנציאלים, בין האתרים הללו ניתן למצוא את LinkedIn, Indeed ו- Glassdoor. אמנם מדובר באתרים עם תעבורת מועמדים גדולה מאוד, אבל היתרון הזה הוא גם החיסרון- פרסום של משרה אחת יעלה מאות דולרים שאינם מבטיחים קבלת מועמדים מתאימים למשרה. כאשר כבר מגיעים קורות חיים למשרות הללו, יש להשקיע זמן רב בסינון המועמדים שאינם עומדים בקריטריונים הנדרשים לתפקיד, ובהמשך להשקיע עוד זמן בראיונות טלפוניים ראשוניים במטרה לגלות מי עומד מאחורי קורות החיים הללו והאם הם עונים על פרמטרים חשובים, לעיתים למועמדים יש נטייה שלא לפרט אותם על הכתב, כמו למשל במשרת מכירות: היקפי מכירה, אנשי קשר רלוונטיים שעבדו מולם (קשרים עסקיים), סוג הארגונים, יעדים, הישגים וכו'... בנוסף לכל אלו נדרש גם לאבחן את קיומם של כישורים רכים (soft skills), אתגר שקשה מאוד לבצע באמצעות שיחת טלפון.

חברות השמה והד-האנטרים אמריקאים
להד האנטרים מקומיים יש יתרון משמעותי בזכות ההיכרות שלהם עם השוק, עם התרבות ועם שיטות העבודה האמריקאיות, כמו גם בזכות יכולת איתור המועמדים ואבחון מעמיק של הכישורים הרכים והמקצועיים שלהם. עם זאת, יש לשירות כזה גם חיסרון גדול – המחיר -  עמלה בגובה שבין 20%-30% מהשכר השנתי של העובד המתקבל לתפקיד. במילים אחרות, בגיוסים בסיסיים מדובר בעמלת השמה בגובה K30-K60 דולר. כמו כן, קיים סיכון נוסף בעבודה מול חברות השמה אמריקאיות, שנגרם בשל הבדלי תרבויות- הן לא תמיד מצליחות להבין באמת את ה-DNA הארגוני וזה מתבטא בתהליכים ארוכים שלעיתים נמשכים חודשים ארוכים ללא תוצאות. יש גם לקחת בחשבון עובדה חשובה נוספת- חברות השמה עובדות במקביל על מספר פרויקטים ומשרות פתוחות ומול לא מעט חברות, מה שמוביל לכך שהן לא יכולות להשקיע את כל הזמן שלהן עבור לקוח אחד ושהן מתעדפות את העבודה על פי הסיכוי לאייש את המשרה. זו גם הסיבה לכך שעל פי רוב, פניה לחברת השמה אחת לא תספיק וצריך לעבוד בו זמנית מול מספר חברות השמה/הד האנטרים במקביל.      

חברות השמה והד-האנטרים ישראלים
עבודה מול חברות השמה והד-האנטרים ישראלים, המגייסים עובדים בחו"ל עשויה להיות הרבה יותר נוחה מבחינת התקשורת והבנת ה-DNA והצרכים של הסטארט אפ הישראלי ומבחינת עלויות מדובר בעמלות שהן לרוב זהות לעמלות מול חברות אמריקאיות. המורכבות פה היא דווקא ברמת ה-reach שהוא מורכב הרבה יותר כשמדובר באזורי זמן כל כך שונים. תיאום ראיונות עם מועמדים בזמן שמתאים לשני הצדדים הופך לאתגר ועלול לבזבז זמן יקר עד מצב של פספוס מועמדים טובים, שבמקביל מנהלים תהליכים מהירים יותר בחברות אחרות

RPO- שימוש בצוות גיוס מקומי באאוטסורסינג
בארה"ב פועלות גם חברות השמה מקומיות, הנותנות מענה של סורסינג שעתי, או שירותי גיוס במיקור חוץ. היתרון המשמעותי הוא שבמשרה מטפלים מקומיים המכירים את השוק לעומק, גם שירות כזה אינו חף מחסרונות משום שגם כאן מדובר בחברת השמה חיצונית הנותנת שירות לחברות נוספות. יתרה מזאת, לחברת ההשמה יש כך גישה למאגר המועמדים האורגני של חברת הסטארט-אפ, מה שעלול ליצור תחרות על המועמדים עם לקוחות החברה האחרים. חשוב מאוד להיזהר במתן גישה לבסיס הנתונים ולוודא שהוא מוגבל. בנוסף, מכיוון שהתמחור הוא שעתי עלול להיות לחברה אינטרס מנוגד שלא לאייש את המשרה בזריזות ו"למשוך" את התהליך כמה שיותר זמן בכדי לנפח עלויות.

Elastic Recruiting by Comeet
הפתרון של Comeet הוא צוות גיוס מקומי בארה"ב, הנותן מענה in-house מקצה לקצה –צוות גיוס ייעודי היושב פיזית בארה"ב, אך עובד פר משרה פתוחה ומבצע את כל שלבי תהליך הגיוס בכל ארה"ב, קנדה ובריטניה.
הצוות של קומיט בארה"ב מנהל את כל תהליך הגיוס מקצה לקצה כולל בניית תוכן התפקיד והתאמתו לשוק האמריקאי, הפצת המשרה במקורות גיוס חינמיים וברשתות חברתיות וניהול עמוד הקריירה, סינון קורות חיים, סורסינג אקטיבי, זימון מועמדים לראיונות פרונטאליים, ביצוע ראיונות סינון מעמיקים, סיוע בניהול מו"מ על תנאים בהתאם לשוק, שליחת עדכונים ע"פ חוק לכל המועמדים על סגירת המשרה ביצוע רפורטים ואנליזות לאופטימיזציה של התהליך וחווית המועמד.
התהליך מותאם לצרכי החברה וכולל ליווי מלא מאפיון הצורך ועד לאיוש המשרה, מתוך המערכת לגיוס עובדים מבית comeet.com ועל כן כל המידע נשמר אך ורק עבור החברה המגייסת לשימוש עתידי וללא שום גישה לצד שלישי. המערכת מאפשרת שקיפות מלאה לאורך כל התהליך על כל הפניות שנעשו למועמדים, לרבות חוות דעת מראיונות, סיבות שלילה וניקוד של המועמדים. בשונה מחברות RPO אין לאף אחד גישה לכל נתוני הגיוס והמועמדים בתהליך למעט לחברה המגייסת עצמה המשתמשת בשירות.

לסיכום, הגיוס בחו"ל בכלל ובארה"ב בפרט, עלול להיות מאתגר מאוד והוא קריטי הצלחה של הארגון. חישוב נכון של העלויות והסיכונים עשוי לחסוך תקציב משמעותי לארגון, וגיוס מהיר וממוקד יחסוך זמן יקר ויקדם את הסטארט-אפ להצלחה בשוק הגלובלי.