מרק מאבן

רו"ח אמיר פלר, דירקטור בקבוצת גוברמן 135
מרק מאבן

כילד מאוד אהבתי את הסיפור על האדם שהצליח להכין מרק מאבן. התרשמתי מההצלחה שלו לשרוד, להיות יצירתי, לשכנע את הסובבים אותו לעזור לו ולספק לו את מיטב המצרכים שדרושים להכנת המרק, ולבסוף להכין מרק שבכפר לא טעמו טעים ממנו.

בכל יזם קיימות היכולות של אותו האדם מסיפור המרק. היזם לוקח על עצמו בתחילת הדרך את כל התפקידים בעסק. הוא מנקה את הסיר הישן שמצא בתעלה, מכניס אליו את האבן הנקייה שהיא הרעיון שיש לו, ומתחיל להרתיח את המים. בתחילת הדרך הוא מטפל בגיוס הכספים, בשיווק, במכירה, בעיצוב, בבקרה על ההוצאות, קביעה ובקרת היעדים וכל דבר נוסף שצריך. הוא מנצח לבדו על כל הדברים. בשלב מסוים הוא מבקש עבור המרק שלו קצת עזרה מהסביבה. בהתחלה חבר עם ניסיון פיננסי עוזר לו בתכנון המודל העסקי, ידיד אחר מפגיש אותו עם מישהו שיוכל לעזור לו בצד המשפטי, למשל סוגיות העסקת עובדים, איך לגייס כסף ועל אילו חוזים לחתום. הוא מתקדם בדרכו בכדי להכין את המרק שאף אחד עדיין לא טעם.

בשלב מסוים, כל יזם מבין שחסר לו הידע, הניסיון וההשכלה (מאחר והוא אינו מקצוען בכל התחומים). את השירותים שהוא אסף בתחילת הדרך כדי להתחיל ולהכין את המרק שלו, הוא לא יכול להמשיך לקבל בחינם, ולכן הוא יגייס סביבו עובדים, יועצים וקבלני משנה אשר יעשו עבורו את הפעולות שישלימו אותו. כתוצאה משיקולים פיננסיים ומהקושי לשחרר חלק מהמשימות שהמנכ"ל "התרגל" לעשות, הוא יגייס עזרה רק בתחומים בהם הוא "חייב". ופעמים רבות נשאלת השאלה, מתי עליו לגייס מנהל כספים?

חברת סטארט-אפ פועלת מתוך בקרה תקציבית וצמצום, ולכן פעמים רבות לא תתמודד עם השאלה של גיוס מנהל כספים (במיקור חוץ, במשרה זמנית או במשרה מלאה) עד שלא תגיע דרישה מגורם חיצוני. הגורמים האלה יכולים להיות משקיעים, רו"ח מבקרים או עו"ד. הדרישה יכולה להגיע בעת דרישות דיווח שאינן מוכרות לצוות הקיים – צרכים בינלאומיים, מס, תמיכות וכו'. ולעתים, הדרישה יכולה להגיע מאוחר מדי או כתוצאה מאירוע משבר. סקרים שבחנו חברות שסגרו את פעילותן, מצביעים שכשליש מהעסקים נסגרים בגלל סיבות פיננסיות. סיבות אלה יכולות להיות חוסר יכולת לממן את הפעילות, חוסר בקרה על ההוצאות, גבייה לקויה, שילוב של הדברים או גורמים נוספים הנוצרים מחוסר בבקרה.

אחריות מנהל הכספים אינה מוגבלת למשימות ספציפיות, אך להבדיל מהנהלת החשבונות שבעיקר עוסקת בצד הטכני: עיסוק בעבר, ביצוע רישום של הכנסות והוצאות וטיפול בדיווחים השוטפים של העסק מול הרשויות, תפקידו של מנהל הכספים הוא להסתכל קדימה ולעבוד לאור היעדים שיש לעסק. הוספת מנהל כספים לחברה תשפר את היעילות והמקצועיות של הטיפול בתחום הפיננסי. המשימות המוטלות על מנהל הכספים הן, בין היתר, בקרה ופיקוח על עבודת הנהלת החשבונות וביצוע ניתוח של דוחות החברה תוך זיהוי אתגרים והזדמנויות. התפקיד כולל משימות ניהול ובקרה של תזרים מזומנים, גבייה, תקציב, תהליכי עבודה, היבטי המס השונים, שכר והטמעת מערכות. מנהל הכספים, באמצעות הידע הפיננסי והמשפטי שלו, ייעץ בתחומי העסקת עובדים, התנהלות ומו"מ מול ספקים, מכרזים ופרויקטים. היכולת הפיננסית שמנהל הכספים מביא עמו תאפשר בדיקה מעמיקה יותר של היתכנות כלכלית, שיפור רווחיות, מודלים מורכבים בבניית התכנית העסקית, בחינת השקעות חדשות, ניתוח אל מול מתחרים וכניסה לשווקים חדשים. ההתמודדות הזו הינה שוטפת, אך תסייע גם בתכניות ארוכות-טווח של העסק ובניהול משברים. מנהל כספים הוא שותף ויועצו הנאמן של המנכ"ל: הוא יפעל להשגת יעדיו של העסק, ייצג את העסק מול גורמים חיצוניים ויהיה שותף בהנהלת החברה ובקבלת ההחלטות האסטרטגיות.

בכדי להבין את מכלול השיקולים האם העסק צריך מנהל כספים, קיימות שאלות רבות שעל העסק לשאול והן משתנות לפי אופי הפעילות של העסק. בראש וראשונה עסק צריך לשאול מה המחיר של העדר גורם מקצועי שאחראי על התחום הפיננסי. מי שכרגע מנהל את כלל התהליכים האלו צריך לבדוק האם הנושאים שהוא מטפל בהם גוזלים זמן רב ביחס לתחומים אחרים, האם צצות שאלות בהתנהלות היומיומית שמצביעות על הצורך בניהול הצד הפיננסי, לדוגמה האם העסק סובל מבעיות פיגורי תשלומים לספקים או בעיות גבייה, האם העסק נתקל בבעיות מול הרשויות בגלל שגיאות פיננסיות והתעסקות מיותרת מול הגורמים האלו, האם העסק מתקשה לקבל החלטות לגבי פרויקטים, תמחור או לקבל תשובות על שאלות בנוגע להוצאות בטווח הקצר, או לחילופין האם קיימת תחושה שיש צורך להתייעץ עם גורם מקצועי כדי לקבל החלטות, האם העסק מופתע מהביצועים שלו לטובה או לרעה ולא ידע לחזות אותם? הרבה עסקים לא עוצרים בכדי לשאול את השאלות הללו, ולכן יש כמה אירועים במחזור החיים של העסק שבהם מומלץ לבדוק את הנושא. האירועים האלה עוסקים בעיקר בשינויים עסקיים. שינויים כאלה הם לדוגמה, כתוצאה מצמיחה, ממחשבות על גיוס כספים ומתחילת מכירות או גידול משמעותי במכירות.

צמיחה
כאשר העסק צומח ועומד בפני התרחבות זו אחת הנקודות שבהן מומלץ לבחון את ההשלכות והצרכים הפיננסיים: האם עומדים לגדול בכוח האדם ולגייס עובדים, מהן השלכות התקציב, מהו קצב הגידול הנכון, מהן התקורות שגידול כזה יביא עמו, האם עומדים להיכנס לשווקים חדשים שיעמידו בפני העסק סוגיות מיסוי בינלאומי ובנקאות בינלאומית, האם יש צורך בהקמה או הטמעת מערכת פיננסית לייעול התהליכים ולשיפור הבקרות, הדיווח, הגבייה והמעקב?

גיוס
האם העסק צריך לגייס כספים מגורמים חיצוניים – משקיעים, בנקים? מהם הצרכים התזרימיים, מהן התוכניות העסקיות, מה יהיו דרישות המשקיעים מבחינת מערך ניהול הכספים בחברה, כמה כסף מעוניינים לגייס, מהי רמת הדילול שהיזמים מוכנים לשלם? ועוד שאלות רבות.

הכנסות
עסק שמתחיל לייצר הכנסות צריך לטפל במספר נושאים פיננסיים במקביל. הבקרה על הכנסות החברה הינה מורכבת יותר מניהול תקציב הוצאות. עסק צריך לבחון החל משלב המכירות, מה הם יעדי המכירות, מהו התמחור הנכון, מהו קצב הגידול הרצוי, מהי הרווחיות? מודלים שונים לסוגי לקוחות שונים, טיפול בגבייה, חוזים, מערכת בילינג, מיסוי, מע"מ, מיסוי בינלאומי, מדדים ביחס לשוק ולמתחרים ועוד. ניהול, בקרה ושליטה על הכנסות צומחות דורשים ידע מקצועי ומשאבי זמן רבים יותר מאשר במצב בו קיים מיעוט לקוחות. הטמעת נהלים, מערכות וחשיבה עסקית בשלב מוקדם תאפשר לעסק לצמוח ולעמוד ביעדים שלו ביעילות רבה יותר.

 

כמו בסיפור, כל עסק יודע שעליו להוסיף למרק ירקות, תיבול ועוד הרבה דברים טובים כדי שטעמו יהיה הכי טוב בעולם. כאשר גם בעסק מגיעים למסקנה שצריכים פונקציה אחת שתנצח על כל הצד הפיננסי, חשוב שהצרכים של העסק יותאמו לגיוס מנהל הכספים ולהיקף התפקיד. לאחר שבחנו מה המחיר של העדר מנהל כספים, עליהם לבחון את המחיר של צירוף מנהל כספים לעסק. עסק שיגייס מנהל כספים במשרה מלאה למרות שהיקף העבודה אינו תואם את הצורך, לעתים יעמיס אותו בעבודת אופרציה שאינה פיננסית, או לחילופין יעדיף להתפשר על מנהל כספים מתחיל וחסר ניסיון שעלותו נמוכה באופן יחסי. מומלץ לבחון את האלטרנטיבות השונות בכדי לספק פתרון יעיל ומקצועי. אם אתם עדיין מתלבטים האם אתם צריכים מנהל כספים או רוצים לשאול אותנו ולהתייעץ על היקף המשימות - אתם מוזמנים לפנות אלינו, קבוצת גוברמן.