יוניסטרים

ניר הרצמן 844

דמיינו לכם את מנכ"ל חלומותיכם: מנהיג שיודע להוביל את עובדיו, יודע לעמוד בפני קהל, לבנות מצגת מנצחת ולהעבירה (באנגלית כמובן), מבין את הטכנולוגיה של המוצר, מעורב בכל אחד משלבי הפיתוח, החל מבחירת המיזם, בדיקת המתחרים, פיתוח המוצר, יצורו ובניית ערוצי השיווק וההפצה. מנכ"ל חדור מוטיבציה והתלהבות מטורפת. כמה כאלה פגשתם בתעשייה?  מעטים כנראה. כמה מנכ"לים פגשתם שעברו הכשרה מסודרת ונושאים באמתחתם את הכלים הנדרשים לניהול חברה? שוב התשובה, מעטים.

כך נראה מנכ"ל בוגר התוכנית של יוניסטרים והוא רק בן 17. נשמע מדהים? כאשר מבינים את נקודת המוצא שלו, שלוש שנים קודם בתחילת התוכנית, זה כבר נשמע כמעט בלתי אפשרי. זו המהפכה של יוניסטרים שבונה את עתיד המדינה ומאפשרת לבני הנוער בפריפריה להגשים את החלומות שעדיין לא העזו לחלום.

בתחילת חודש יולי שודרה בחדשות כתבה על הזדמנויות התעסוקה בפריפריה. דובר שם רבות על חוסר במקומות תעסוקה טכנולוגיים וחמור מכך שהתושבים אינם חשופים לעולם ההייטק ולהזדמנויות התעסוקה בו. סיכום הכתבה היה שישנו פער רב בין הפריפריה למרכז. תושבי הפריפריה אינם חשופים למידע ולהזדמנויות.

יוניסטרים הוקמה לפני 16 שנים במטרה להכשיר ולטפח בני נוער וצעירים מהפריפריה החברתית-גיאוגרפית, אשר אינם נגישים לטכנולוגיה, משאבים, לידע עסקי ולקשרים המצויים בעיקר במרכז הארץ, להתמודד ולהשתלב בעולם התעסוקה עם דגש על עולם העסקים, היזמות והיי טק ולהיות מנהיגים המשפיעים על קהילתם ומהווים מודל לחיקוי.

תוכנית יוניסטרים משלבת ידע תיאורטי וכלים מעשיים בתחום היזמות והטכנולוגיה, יחד עם ערכים חברתיים, הקניית מיומנויות בין אישיות והטמעת תהליכי מצוינות, מנהיגות והעצמה. תהליך זה מתבצע תוך מתן מענה לצרכים אישיים של המשתתפים ותמיכה לאורך זמן המהווים יחדיו את המפתח להשתלבות מוצלחת בעולם התעסוקה.

התוכנית נפרסת על פני שלוש שנים במהלכה בני הנוער מקימים ומנהלים חברת סטארט אפ לכל דבר ועיניין דרך כל השלבים הנדרשים: הקמת חברה, תהליך סיעור מוחות, בידקות התכנות וסקרי שוק, גיוס הון, כתיבת תכנית עסקית, פיתוח אב טיפוס, עד לתכנית פיתוח עסקי, ייצור שיווק ומכירה.

מה גורם לאיש עסקים כמוני לעצור הכל פעם בשבוע ולנסוע לעבוד עם בני נוער?

שמי ניר הרצמן ואני מלווה עסקי בעמותת יוניסטרים כעשר שנים.  

ההיכרות עם יוניסטרים הייתה מקרית. התנדבות קודמת שבה עסקתי הסתיימה ואשתי הפנתה אותי למיזם קהילתי שייתכן ויעניין אותי, יוניסטרים. נפגשתי עם רכזת מתנדבים שהסבירה לי את מהות התפקיד ושלחה אותי למעלות. כמובן שאז עוד לא הבנתי באמת מה מהות התפקיד ומה בדיוק מצופה ממני.

הקבוצה במעלות הורכבה מיהודים, ערבים נוצרים, ערבים מוסלמים וילדים של חיילי צד"ל שעברו לגור בישראל לאחר פינוי לבנון. יותר מגוון מזה קשה למצוא. כמובן אתגר ראשון הוא למצוא מכנה משותף ושפה משותפת לכולם, התחלה קשה ומאתגרת. המיזם שנבחר היה מכשיר לקילוף ירקות באמצעות יד אחת בלבד, כדי לתת מענה לפגועי גפיים. רעיון מדהים, אך מיזם בעל אתגר טכנולוגי לא פשוט שדורש סיוע במהנדסי מכאניקה , תקציבים לייצור דגמים בעיבוד שבבי (אז עדיין לא היו מדפסות תלת מימד).

המיזם כמובן נכשל (כדרכם של רוב המיזמים). המורכבות הטכנולוגית, התקציבים שנדרשים ועוד. כגודל הציפיות כן היה גודל האכזבה. כאשר ניתחתי בדיעבד את המיזם, הבנתי שלא יכולנו להגיע לתוצאה אחרת בהינתן המשאבים הנתונים. אולם כאשר ניתחתי את המיזם בהיבט של התהליך שעברו החניכים, הצטיירה בעיני תמונה שונה לחלוטין. התהליך שהם עברו בהיבט המקצועי ובהיבט האישי היה מדהים. לאחר שלוש שנים הם יצאו עם סל כלים וניסיון שרבים בתעשייה יכולים רק לקנא בו.

החניכים מתחילים את התוכנית בכיתה ט'. הייטק, חברה, מיזם, תוכנית עסקית, סיעור מוחות, פיתוח מוצר, אילו מונחים שהם לא נחשפים אליהם ביום-יום ולרוב הםלא מבינים את המשמעות שלהם, הם מעולם לא עסקו בהכנת מצגת, הצגת מצגת, עמידה בפני קהל ועוד.הייטק מבחינתם זו סיסמא, חלום של אחרים, החלומות שלהם הם להיות עובד במוסך, מחסנאי, פועל בנין , עובד בקייטרינג.

אחד הדברים שזכורים לי היטב הוא מפגש באמצע השנה הראשונה של מלווים עסקיים חדשים, כאשר הקולות שנשמעו סביבי היו: "הם לא מבינים כלום מהחיים שלהם", "הם לא מבינים במיזמים ובעסקים" , "זה אבוד מראש".

אבל כבר בתום השנה הראשונה אותם בני נוער עומדים בדוכן ומציגים את המיזם. מעבירים מצגת למשקיעים. מדברים בתשוקה ובלהט על המיזם אותו בחרו ומסבירים על הסיבות להצלחת המיזם, סקר השוק שביצעו, מתארים את המוצרים המתחרים ומספקים הסברים מנומקים למה המוצר שלהם טוב יותר.

במהלך השנים הם מקבלים חניכה צמודה, אני כמלווה עסקי חונך את המנכ"ל / מנכ"לית. קבלת החלטות, הנעת החניכים, ניהול משברים, קביעת יעדים ומטרות, שינויים במטרות וביעדים בהתאם להתקדמות המיזם. כמו גם חניכה בנושאים אישיים שונים שאינם קשורים לתוכנית.

התוכנית משלבת ידע תיאורטי ומימוש מעשי שלו. החניכים זוכים ליהנות מהידע והניסיון שאנשי העסקים המלווים אותם צברו במהלך השנים. יחד עם זאת חלק חשוב מהדרך הוא לטעות, "ליפול" וללמוד איך "לקום". ההבנה שהכישלונות הם חלק מהתהליך וחלק בלתי נפרד מהדרך להצלחה מאפשרת להם ללמוד ולהתמודד עם האתגרים, המשברים הכישלונות ולהמשיך לנוע קדימה.

בסוף כל שנה נערכת תחרות יזם השנה. לתחרות מגיעים בני הנוער מכל הארץ ומציגים את המיזמים.

כל קבוצה מקימה דוכן שיווקי בו היא נותנת מצגת. בתום המצגת ישנו שלב של שאלות ותשובות.

כמו כן כל קבוצה צריכה להעביר מצגת נוספת בת ארבע דקות בלבד באנגלית. לאחר ארבע דקות, עוצרים להם את ההצגה . חשבו על המוצר/המיזם בו אתם עוסקים בעבודתכם, כעת נסו לבנות מצגת בת ארבע דקות בלבד המתארת את המיזם, השוק, יתרונות המיזם, המתחרים, התוכנית העסקית ועוד. משימה כמעט בלתי אפשרית.

אחד הרגעים המרגשים ביותר הוא לראות את בני הנוער עומדים בפני צוות המשקיעים (שופטים) ונותנים את  PITCH המקצועי של המיזם בארבע הדקות שנדרשו. בדרך כלל הם גם מצליחים להוסיף סרטון שיווקי בתוך מסגרת הזמן. ההתלהבות, היכולות והמימוש של הכלים שניתנו להם במהלך כל השנים, באים לביטוי בערב אחד, העמידה שלהם בדוכן, ההסבר לשופטים, לבכירים בתעשייה, לאנשי עסקים ולמבקרים הרבים. היכולת שלהם לשוחח ולשכנע מנכ"ל של חברה מסחרית או של בכירים במשק תוך שימוש בעובדות ומספרים והפגנת בקיאות בשוק מותירה אותי ללא מילים בכל פעם מחדש.

לא מזמן נפגשתי עם חניכה בוגרת המחזור הראשון שהדרכתי. אותו מחזור במעלות, שבתחושתי באותה תקופה, לא הצלחתי "לגעת" בו ולהשפיע עליו, מחזור שהייתי בטוח שנכשלתי בו. כמובן שהתרגשתי מאוד לפגוש אותה. היא סיימה צבא וחזרה לעבוד עם יוניסטרים. היא סיפרה לי כיצד התוכנית ואני השפענו על חייה וכיצד היא חשה צורך לחשוף אחרים לאותן הזדמנויות, רק אז הבנתי את גודל ההשפעה. כל סבב כזה של חניכים מרחיב את מעגל ההשפעה, מאפשר לעוד בני נוער את ההזדמנות להתחלה של חיים חדשים. אני מזמין אתכם להצטרף למעגל ההשפעה הזה. אני מבטיח לכם מסע מרתק שבסופו תחושו תחושת סיפוק שלא חשתם מזה זמן רב.

___________________________________________________________________________________________

רוצים לשמוע עוד על יוניסטרים? לחצו כאן