קליטת עובד חדש בארגון, לא תורה מסיני- Or is it?

דניאל צ'בן, גוברמן משאבי אנוש בע"מ 1,072
קליטת עובד חדש בארגון, לא תורה מסיני- Or is it?

כולנו בטוחים שהעבודה הקשה שלנו נגמרת ברגע שסיכמנו עם העובד המיוחל, מה תגידו אם אומר לכם שגם בזירה הזו דור ה- Z שינו את כללי המשחק?

על פי סקר שערכה מלי אלקובי, ילידי 1995-2005 רוצים להתחתן בגיל צעיר, לעבוד בהייטק ולא להחליף עבודות. כל הנוגע ללימודים אקדמיים- רק אם ממש ממש חייבים.

מנגד מה המשמעות של היום הראשון בעבודה עבור דור ה-Z? ואיך תשרישו ערכי שימור עובדים כבר מהיום הראשון?

ניקח כדוגמא את Airbnb, שבשנת 2016 הוכרזה כמקום שהכי כדאי לעבוד בו ועקפה את פייסבוק, גוגל ולינקדאין, הידועות כחברות שהתרבות הארגונית שלהן מתקדמת ושואפות להיטיב עם העובדים.  

עובדי Airbnb ציינו שהחברה מנסה לייצר אווירה משפחתית בעיצוב המשרדים, מאפשרת לעובדים להביא גם את הכלב לעבודה, מגלה שקיפות קיצונית כלפי העובדים ומשתפת אותם בהחלטות שנשקלות בחברה.

אז מה כדאי לעשות בפועל?

  • מומלץ לשוחח עם עובדים לפני שהם מתחילים כדי לספר קצת על קוד לבוש, דרכי הגעה למשרד.
  • שיחת היכרות ביום הראשון, ככל שהדמות בכירה יותר- כך השיחה תהייה יותר אפקטיבית.
  • הכנת מקום ישיבה וציוד. 
  •  סיור במשרדים- ערכו לעובד היכרות עם סביבת העבודה שלו, מבנה הארגון וערכי הארגון.

אתגר ניהול הדור הצעיר לא נגמר בקליטתו- חשוב לשמור על קשר טוב ואישי עם העובדים, "אנשים עוזבים מנהלים, לא ארגונים" (דייב ווילר, מתוך הרצאה של טום פיטרס).

דוגמא נוספת לפתרון האתגר הניהולי היא SanDisk.

 SanDisk יצרו בזז סביב אישור ימי חופשה ללא הגבלה, כשאר בפועל רוב העובדים לא יצאו ליותר חופשים מבדרך כלל, אך זה יצר התעסקות מטורפת ב- SanDisk ומיתוגם כארגון שווה לעבוד בו ודואג לרווחת עובדיו.

זכרו לתת לעובד הערכות ו"פידבקים" (לא רק טובים!)- מחקרים מוכיחים כי הדור הצעיר מונע בצורה יעילה הרבה יותר כאשר המעסיק "שקוף", משתף אותם בתהיות, החלטות, הוגן ותקשורתי.

לסיכום, בנייה נכונה של תהליכי קליטה ושימור עובדים, תצמצם את אחוזי העזיבה בארגון, תחסוך בעלויות ותקל על חיי העבד והמעסיק כאחד.